Wat zijn mijn rechten bij ontslag in eerste maand zonder contract?

Werkgever heeft mij een ander contract gegeven dan mondeling is afgesproken waardoor ik geweigerd heb te tekenen.Ik heb dit contract pas ontvangen toen ik al 2 weken werkten voor het bedrijf. Nu na een maand willen ze mij ontslaan en dit gooien op proeftijd (terwijl er mondeling geen proeftijd afgesproken is)en eisen dat ik het contract alsnog teken (dit verandert de situatie niet). Ik heb nog geen salaris ontvangen. Wat zijn mijn rechten?
Ik heb mijn oude baan opgezegd voor deze baan en kan niet meer terug.
Als ik niet teken is gezegd dat ik geen loon zal krijgen.

5 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
TurfGraver
5 jaar geleden
Even voor als ik het goed begrijp.
Je hebt ontslag genomen van je vorige werkgever en begonnen bij de nieuwe zonder getekend contact?
Verder, proeftijd word eventueel vastgelegd in contract (welk contract?).
Drepolli
5 jaar geleden
Dat klopt ik had een vast contract. Mondeling zijn er andere voorwaarden afgesproken zoals loon is opeens een deel variabel geworden,proeftijd is erin gezet en concurrentiebeding, het is in plaats van vast tijdelijk geworden etc. De werkgever is dus boos dat ik hiermee niet mee akkoord ga omdat we andere zaken hadden afgesproken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat een druk wordt er op jou uitgeoefend.
Vooral de zin: niet tekenen = geen loon.
Inderdaad zo snel mogelijk juridische hulp inschakelen. Indien je schriftelijk materiaal hebt, verzamelen.
Echt heel veel sterkte.

Antwoorden (2)

Als jij weigert een arbeidsovereenkomst (contract) te tekenen, dan is er geen arbeidsovereenkomst en heb je ook geen rechten.
jc54
5 jaar geleden
Drepolli
5 jaar geleden
Het zijn andere voorwaarden die mondeling zijn afgesproken
Computoon
5 jaar geleden
Een arbeidsovereenkomst kan ook mondeling tot stand komen. Als werkgever en werknemer het beiden eems zijn over bepaalde zaken komt de overeenkomst tot stand. Net zoals een koopovereenkomst in een winkel tot stand komt: ik wil product X, de winkelier wil het mij verkopen tegen betaling van prijs Y. Komt geen handtekening aan te pas. Dus dat is hier niet het eigenlijke probleem. Er zijn hier meer problemen:
- probleem dat in de schriftelijke vastlegging van de arbeidsovereenkomst wat anders staat dan mondeling is overeengekomen (bewijs dat maar eens)
- probleem dat werknemer dit niet tijdig heeft kunnen controleren door nalatigheid van werkgever;
- probleem rond het proeftijdbeding (samenhangend met vorige streepje)
Het is nu tijd om meteen juridisch advies in te winnen, bijv. bij het Juridisch Loket.

Een mondelinge arbeidsovereenkomst is ook geldig maar een aantal dingen moet op papier worden uitgereikt.

Een proeftijdbeding kan uitsluitend schriftelijk worden overeengekomen. Een mondelinge afspraak hierover is nietig ofwel ongeldig. Die is hetzelfde als "geen proeftijd".
Computoon
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Computoon hoe zie jij het als de volgende situatie geldt:
Aan het schriftelijkheidsvereiste is ook voldaan als het proeftijdbeding is opgenomen in de cao, mits werkgever en werknemer beiden aan de cao gebonden zijn. Ook een in de personeelsgids of personeelshandboek opgenomen proeftijdbeding is geldig, als deze regeling op de arbeidsovereenkomst van toepassing is verklaard.
https://ontslag-krijgen.nl/ontslag/contractvorm/ontslag-in-proeftijd De arbeidsverhouding is in ieder geval verstoord, de werkgever is niet blij met de nieuwe werknemer.
Drepolli
5 jaar geleden
Ik ben nergens bij aangesloten. Verder vraag ik mij af wat de verstoorde arbeidsrelatie voor een impact heeft. Zo kun je iedereen er namelijk uitgooien. Heb ik recht op schadevergoeding of kan ik blijven werken?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Drepoli, U hebt in ieder geval recht op loon voor de uren dat u bij deze werknemer gewerkt hebt.
Computoon
5 jaar geleden
@ Joan DArc. Inderdaad: "Aan het schriftelijkheidsvereiste is ook voldaan als het proeftijdbeding is opgenomen in de cao, mits werkgever en werknemer beiden aan de cao gebonden zijn.  Ook een in de personeelsgids of personeelshandboek opgenomen proeftijdbeding is geldig, mits deze regeling op de arbeidsovereenkomst van toepassing is verklaard. Een werkgever moet er dus altijd voor zorgen dat het proeftijdbeding bij aanvang van de werkzaamheden is vastgelegd in een getekend arbeidscontract. Als de werkgever nalatig is met het contract en dit te laat opstuurt, dan is het mondeling overeengekomen proeftijdbeding niet van toepassing." Bron: https://www.hrpraktijk.nl/topics/arbeidsrelaties/nieuws/proeftijd-wat-zijn-eigenlijk-de-regels De werkgever van vraagsteller heeft het contract te laat opgestuurd en nu zit vraagsteller met de gebakken peren. Omdat hier ook geen kant-en-klare oplossing voorhanden is, heb ik vraagsteller geadviseerd juridische hulp in te roepen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Computoon, lijkt mij ook een goed advies.
Het dreigement: als Drepolli niet tekent krijgt hij het achterstallige loon niet,lijkt mij van de zotte. Juridische hulp is hier geen overbodige luxe.